'Met trots kunnen wij zeggen dat wij met een volledig elektrische truck rijden!’ Vanaf begin dit jaar rijdt Koopman met de eerste MAN eTGM die in Nederland in het distributiewerk ingezet gaat worden. De elektrische bakwagen wordt ingezet voor distributie van onderdelen en accessoires van verschillende automerken.
Een mooie start op het gebied van de elektrische truckrevolutie. In 2025 ziet Transport en Logistiek Nederland graag dat de nieuwe vrachtauto's geen CO2-uitstoot meer hebben wanneer ze door de Nederlandse binnensteden rijden. Vrachtvervoer gaat dan elektrisch, door vrachtauto's en busjes die met een accu of met en waterstoftank rijden. Daar buiten willen ze zo weinig mogelijk CO2 uitstoot. De inzet van de eTGM is een mooi initiatief, in de lijn van het zero emissie tijdperk in de stadslogistiek. Het project is een initiatief van Koopman in samenwerking met Man Truck & Bus en Pon Logistics. Wouter Renkema, Manager Wagenpark en Werkplaatsen: 'We rijden met gemak de binnenstad in omdat de elektrische truck kleiner, lichter en wendbaarder is dan grote vrachtwagens.' De bewustwording van de CO2-voetafdruk zorgt voor initiatieven als deze. Een mooie toevoeging in de duurzaamheidsreis die Koopman maakt.
Wouter Renkema, Manager Wagenpark en Werkplaatsen: ‘Het project was meer dan alleen een vrachtwagen. Naast de vele voordelen van een elektrische vrachtwagen, zijn er nog veel kansen te behalen om de inzet van een elektrische vrachtwagen makkelijker te maken. Denk aan aanschafkosten en laadinfrastructuur. Zo hebben wij o.a. gekeken naar hoe de truck optimaal ingepland kon worden, rekening houdend met het de laad-los-laad-cycli. Het gaat niet alleen om het laden van de goederen, maar ook om het opladen van de truck. ‘ De verkoop van elektrische trucks krijgt langzaam maar zeker vaart, alleen is de laadinfrastructuur daar nog niet op voorbereid. ‘Deze eTGM heeft een actieradius van ongeveer 200 km, wat ideaal is voor de ritten waarvoor hij op dit moment wordt ingezet. Doordat wij de juiste laadmogelijkheden hebben voor de rit, is de laadtijd maar 1 uur.'
De logistieke sector staat voor een forse opgave: in 2050 moeten transport en logistiek minstens een factor -6 efficiënter worden. Voor het realiseren van deze klimaatdoelstellingen zijn logistieke innovaties en het inzetten van technische innovaties zoals zuinige voertuigen en alternatieve brandstoffen hard nodig. Koopman laat zien dat de logistieke sector en oog voor de planeet prima samengaan. Sinds 2018 is Koopman al gestart met bezorgen in de binnenstad met een volledig elektrische bestelwagen. Door data gedreven analyses worden continu stappen gezet om de impact op het milieu te minimaliseren. Samen met klanten innovatieve oplossingen ontwikkelingen die waarde toevoegen aan een optimale logistieke keten. Bij de keuzes die gemaakt worden, wordt altijd de impact op mens en milieu meegenomen.